مشخصات اژدر حوت

تبلیغات
آپلود عکس
مشخصات اژدر حوت

موشک حوت، یک موشک یا اژدر دارای پیشرانه راکتی سطح به دریا و زیرآبی تولید ایران است که نخستین بار در ررزمایش پیامبر اعظم بهار سال ۱۳۸۵ آزمایش شد. چنین موشکی قادر به سوراخ کردن بدنه اغلب کشتی‌های جنگی آمریکایی است و نیروی دریایی آمریکا راهکار دفاعی چندانی برای دفاع در مقابل چنین جنگ افزاری ندارد. تصاویر این موشک شباهت قابل توجهی را با موشک VA-111 Shkval نشان می‌دهد که روسیه در سال ۱۹۹۵ آن را طراحی کرد. به همین دلیل بحث‌هایی در مورد احتمال خرید آن از روسیه یا قرقیزستان (جایی که کارخانه تولید این موشک در آن واقع است) مطرح شده است. ریچارد فیشر از قول منابع تایوانی نوشته که چین توانایی مهندسی معکوس برخی از انواع VA-111 را دارد و در نتیجه احتمال دارد منبع تکنولوژیکی حوت از طریق چین فراهم شده باشد.

اژدر حوت

حوت در واقع یک موشک است نه یک اژدر که با توليد حبابهاي بخار كه از نوك دماغه و پوسته خود خارج مي كند لايه اي از گاز در اطراف خود شكل مي دهد و بدين ترتيب خود را از تماس مستقيم با آب و پساي قابل ملاحظه ناشي از آن دور مي كند.

موشك ايراني " حوت " يكي از سريع ترين موشك هاي رادارگريز آبي جهان است كهمعادل 100 متر در ثانيه سرعت دارد كه حدود 3 برابر بيشتر از آن موشكي سرعت دارد كهآمريكايي ها از داشتن آن به خود مي بالند.

 

فناوري ساخت چنين موشكي فقط در اختيار ايران و روسيه (موشک اشکوال) است و به حتم در صورت پرتاب 2 عدد از اين موشك ها  ناوهای  آمريكايي حاضر در خلیج فارس  بدون داشتن راه فراري ضربه اي سخت و مهلك متحمل خواهند شد.

ادموند پوپ کارشناس اطلاعاتی نیروی دریایی هم اعلام کرد که این موشک عینا مشابه طراح روس‌ها نیست اما روسها در طراحی آن مشارکت داشته‌اند. وی گفته که در اواخر دهه ۱۹۹۹ از طریق مقامات دولتی روسیه از همکاری آنها در این پروژه مطلع شده است. مقامات ایرانی آن را سریعترین اژدر دنیا خوانده‌اند و به گفته علی فدوی جانشین فرمانده سپاه پاسداران این موشک می‌تواند به سرعت ۲۲۳ مایل در ساعت برسد. امکان نصب کلاهک هسته‌ای بر روی برخی انواع Shkval وجود دارد اما مقامات ایرانی در مورد این که آیا می‌توان از حوت برای شلیک بمب هسته‌ای استفاده کرد یا خیر چیزی نگفته‌اند.

 

 

همچنين "حوت" علاوه بر پرسرعت و ترسناك بودن توانسته اين ويژگي را داشته باشد كه با بهينه سازي مناسب (كه به همت سپاه پاسداران صورت گرفته است ) دقيقتر از موشك مشابه روسي  هدف مورد نظر را ارزيابي كند.

موشك انداز های این موشك كاملا رادارگریز بوده و از دید رادارهای دشمن مخفی می مانند .

در سال 1385 و در رزمایش پیامبر اعظم (ص )3 با آزمایش " حوت " حیرت بیش از بیش جامعه جهانی از قدرت بلامنازع این موشک رقم خورد .

 

اژدر حوت

در این رزمایش،اژدری با سرعت 100 متر بر ثانیه(360 کیلومتر در ساعت) ازمایش شد كه این موشك با تولید حبابهای بخار كهاز نوك دماغه و پوسته خود خارج می كند لایه ای از گاز در اطراف خود شكل می دهد وبدین ترتیب خود را از تماس مستقیم با آب و پسای قابل ملاحظه ناشی از آن دور میكند، این اژدربه طور کامل در ایران صنعتی شده و تولید بومی آن 100% است.

 

هر چند به دليل اينکه اين موشك از هدايت پدافند غيرعامل بهره مي برد و از توضيحو تشريح در خصوص آن خودداري ميكنیم ولي همين قدر كافي است كه بگویيمسرعت متوسط "حوت" 4 برابر اژدر معمولي زير دريايي است.

این موشك قابلیت پرتاب از روی شناورو یا زیردریایی در عمق 100 متری را دارد و با سرعت حدود 50 نات (93 كیلومتر برساعت) كپسول پرتاب خود را ترك می كند و با فرو رفتن در آب و رسیدن به عمق مناسب،موتور خود را روشن كرده و به سمت هدف راهی می شود.

 

اژدر حوت

حالا این اصل را در نظر گرفته می شود کهشناورهای متوسط و بزرگتر از متوسط هیچ شانسی برای فرار از اژدر حوتندارند. بنابراین با شلیک دو اژدر حوت( درقسمت بالااشاره شد) و باصرف هزینه 2 میلیون دلار می توان به آمریکاچهار میلیارد و پانصد میلیون دلار ضرر بزنیم یعنی 900 برابر. البته هر ناوهواپیما بر در اطراف خود همیشه چندین کشتی جهت پشتیبانیتدارکاتی و نظامی و دفاعی دارد. با غرق شدن یک ناو هواپیما بر تمام ناوگان پشتیبانی آن آسیب پذیر می شوند و این یعنی همان بلایی کهنیروی دریایی ما در جنگ هشت ساله بر سر نیروی دریایی عراق آورد.


منبع:http://irartesh.ir





:: موضوعات مرتبط: اژدر , ,
:: برچسب‌ها: مشخصات اژدر حوت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : admin
تاریخ : پنج شنبه 11 تير 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: